пятница, 27 февраля 2015 г.

ПОРТФОЛІО як засіб підвищення якості освіти

Усяка оцінка припускає вимір того, що є, і його порівняння з тим, що повинно бути, тобто порівняння реального стану справ з нормою. У навчальних закладах, як правило, є банк даних про ефективність професійної діяльності педагогів та її зв'язку з підвищенням кваліфікації, але потрібно виходити на розуміння необхідності нагромадження досягнень, які формують своєрідний «портфель», що містить набір доказів оволодіння професійними компетенціями. Іншими словами, у викладача повинно бути «досьє успіхів», у якому віддзеркалюється все цікаве, корисне і гідне з того, що відбувається в житті викладача. Таким «досьє успіхів» може стати портфоліо педагога.
Портфоліо також є технологією автентичного оцінювання освітньої і професійної діяльності. Це індивідуальний, персонально підібраний пакет матеріалів, які з одного боку, демонструють результат роботи, а з іншого, містять інформацію, яка характеризує способи аналізу і планування діяльності студента, викладача, методиста.
У методичному посібнику зібрані матеріали, які допоможуть методисту, викладачу розібратися у технології, правильно дібрати і укласти матеріали свого портфоліо, організувати зібрання, систематизацію та укладання портфоліо.
Посібник призначений для методистів, викладачів навчальних закладів.


ПОРТФОЛІО як засіб підвищення якості освіти
Портфоліо викладача
Вимоги до оформлення портфоліо
Портфоліо викладача оформляється в папці з файлами. Кожний окремий матеріал, включений в портфоліо, повинен датуватися. Склад портфоліо залежить від мети, конкретних завдань, які ставить перед собою викладач.
Портфоліо може оформлятися як у вигляді традиційної папки, так і з використанням інформаційних технологій. Використання даних технологій дозволяє спростити процес складання портфоліо, забезпечує постановку поточних завдань і спостереження за їх досягненням, автоматичне датування робіт при їх розміщенні, доступність їх для колег, а також ефективний зворотній зв'язок і оцінку кожної представленої роботи, дає можливість організувати відкрите обговорення.
Будь-яка модель портфоліо повинна починатися з титульної сторінки, на якій подаються особисті дані педагога, його фотографія, назва навчального закладу тощо.
Обов'язкові розділи:
Титульна сторінка:
Можна оформити так:
         Прізвище, ім'я, по батькові викладача;
         повна назва навчального закладу;
         назва ВУЗу, який закінчив викладач;
         стаж роботи в даному закладі;
         кваліфікаційна категорія, звання;
         назва предмета, який викладає, на якій спеціальності, якому курсі;
         період, за який представлені матеріали;
         в правому верхньому куті розміщується фотографія викладача довільних розмірів .

-   «Зміст портфоліо», де перераховуються всі представлені - матеріали з позначенням сторінок;
-   супроводжувальний лист власника документу з описом мети, призначення і короткого опису даного порт фоліо.
При складанні портфоліо враховується структурування і логічність. Зібрані матеріали слід сформувати за розділами, які повинні мати заголовки;
Коментар до портфоліо має бути вдумливим, таким, що відображає власні думки викладача щодо його діяльності, дає повну картину творчого зростання педагога. Він може бути представлений у вигляді окремого листа читачеві, виступу, короткого параграфа з вираженням своїх думок, пояснювальної записки і так далі.
Об'єм матеріалів портфоліо від ЗО до 70 сторінок друкованого тексту. Текст розміщується з дотриманням таких розмірів полів: ліве не менше 30 мм, праве - не менше 10 мм, верхнє - не менше 20 мм, нижнє - не менше 15 мм. При комп'ютерному наборі використовується 14 шрифт.
У випадку включення в портфоліо студентських робіт необхідно додати до них коментар викладача, анотацію чи супровідний лист. Доцільно до портфоліо включити дані про нагороди викладача.

ПОРТФОЛІО як засіб підвищення якості освіти

Мета ведення портфоліо викладачем:
•   систематизація досвіду;
       чітке визначення напрямів розвитку, що полегшує самоосвіту або консультування з боку колег і адміністрації;
       об'єктивніша оцінка професійних умінь;
       допомога в атестації, в отриманні вищої категорії, вищої посади при участі в конкурсі.
Портфоліо необхідний для проведення всебічного систематичного аналізу викладачем своєї педагогічної діяльності. Викладач в своєму портфоліо відстежує ефективність власного викладання, проводячи самооцінку своєї педагогічної діяльності. Це особистий план реалізації свого професійного потенціалу і поліпшення викладацької діяльності. У портфоліо викладач відстежує хід і результати учбового процесу. Весь об'єм значущої інформації, який знаходиться в портфоліо, необхідний для пошуку відповідей на власні питання. Спроба відповісти на ці питання неминуче примушує поглянути на свою роботу критично. А сам процес пошуку відповіді на власні питання сприяє професійному зростанню педагога.
Правила складання портфоліо:
       якомога точніше сформулювати портфоліо, самокритично оцінивши свої можливості і здібності;
       визначити вигляд і структуру портфоліо, види рефлексії і критерії оцінки;
       зібрати наявні документи і матеріали і розташувати їх в певному порядку; скласти перелік;
       всі документи повинні бути датовані, у них повинні бути вказані посади і звання рецензентів, авторів, які пишуть рекомендації за результатами портфоліо (наприклад до атестації);
       важливо періодично поповнювати портфоліо відповідними документами і відстежувати результати роботи відповідно до поставлених цілей;
       вказати джерела, що використані для роботи для роботи інформації, описувати засоби і методи роботи;
Принципи формування портфоліо
1. Системність і регулятивність самомоніторингу.
2.       Достовірність.
3.       Об'єктивність.
4.       Націленість автора на самовдосконалення.
5.Структуризація матеріалів, логічність і лаконічність всіх письмових пояснень.
6.     Акуратність і естетичність оформлення.
7.     Цілісність, тематична завершеність представлених матеріалів.
8.     Наочність результатів роботи.
9.     Технологічність.



ПОРТФОЛІО як засіб підвищення якості освіти
Орієнтовні моделі оформлення портфоліо
До ведення портфоліо немає єдиних вимог. Зміст і структура залежить від мети та завдань.
Підходи до побудови портфоліо можуть бути різними і залежати від індивідуальних особливостей викладача. Важливо, щоб викладач проаналізував свою роботу, власні успіхи, узагальнив і систематизував педагогічні досягнення, об'єктивно оцінив свої можливості, побачив способи подолання труднощів і досягнення вищих результатів.
Варіанти ведення портфоліо.
Традиційно портфоліо складається з трьох розділів: «портфоліо документів», «портфоліо робіт», «портфоліо відгуків».
Портфоліо документів - це портфель сертифікованих (задокументованих) освітніх досягнень. Тут можуть бути: диплом, різноманітні посвідчення, сертифікати, документи про участь в конкурсах, грамоти тощо.
Це дає можливість як кількісної так і якісної оцінки матеріалів портфоліо та діяльності викладача. Однак портфоліо документів дає уявлення про результати, але не описує процес індивідуального розвитку спеціаліста.
Портфоліо робіт - зібрання різних творчих, проектних, дослідницьких робіт, плани, друковані матеріали, власні методичні розробки, виступи, доповіді тощо. Дане портфоліо дає якісну оцінку за заданими параметрами: повнота, різноманітність, динаміка творчої активності, направленість інтересів тощо.
Портфоліо відгуків - включає самооцінювання власних робіт, оцінки колег, студентів, батьків, працівників відділу освіти, резюме, рецензії тощо.
Структура портфоліо:
Розділ 1. Спільні відомості про викладача.
Даний розділ включає матеріали, що відображають досягнення викладача в різних областях:
  прізвище, ім'я, по батькові, рік народження;
  освіта (що і коли закінчив, отримана спеціальність і кваліфікація за дипломом);
  трудовий і педагогічний стаж роботи в даному навчальному закладі;
  підвищення кваліфікації (назва структури, де прослухані курси, рік, місяць, проблематика курсів);
  копії документів, підтверджуючих наявність вчених і почесних звань і ступенів;
  найбільш значимі урядові винагороди, грамоти, листи подяки;
  дипломи різних конкурсів;
  інші документи на розсуд того, хто атестується.
Цей розділ дозволяє судити про процес індивідуального розвитку педагога.
Розділ 2. Результати педагогічної діяльності
У цей розділ поміщаються:
  матеріали про результати освоєння студентами навчальних програм і сформованості у них ключових компетентностей з предмету, що викладається;
  порівняльний аналіз діяльності педагогічного працівника за 2 роки на підставі контрольних зрізів, тощо;
  результати проміжного і підсумкового контролю студентів;

ПОРТФОЛІО як засіб підвищення якості освіти

Матеріали даного розділу повинні давати уявлення про динаміку результатів педагогічної діяльності викладача, що атестується, за певний період.
Розділ 3. Науково-методична діяльність
У цей розділ поміщаються методичні матеріали, що свідчать про професіоналізм педагога:
  обґрунтування вибору того, хто атестується, навчальної програми і комплекту навчально-методичної літератури;
  обґрунтування вибору того, хто атестується освітніх технологій, які ними реалізуються;
  обґрунтування використання тим, хто атестується в своїй практиці тих або інших засобів педагогічної діагностики для оцінки освітніх результатів;
  використання інформаційно-комунікативних технологій у навчальному процесі, технологій навчання дітей з особливими потребами;
  робота в методичному об'єднанні, співпраця з вузами та іншими установами;
  участь в професійних і творчих педагогічних конкурсах;
  участь в методичних і предметних тижнях;
  організація і проведення семінарів, «круглих столів», «майстер-класів і т. п.;
  проведення наукових досліджень;
  розробка авторських програм;
  написання рукописів кандидатської або докторської дисертації;
  підготовка творчого звіту, реферату, доповіді, статті;
  інші документи.
Розділ 4. Позаурочна діяльність
Розділ містить документи:
•   список  творчих  робіт,   рефератів   навчально-дослідницьких  робіт,   проектів,   виконаних
студентами по предметах;
  список переможців олімпіад, конкурсів, змагань, інтелектуальних марафонів та ін.;
  сценарії виховних заходів, фотографії і диски із записом проведених заходи? (виставки, наочні екскурсії, КВК, брейн-ринги іт. п.);
  програми роботи гуртки? і факультативи?;
  інші документи.
Розділ 5. Навчально-матеріальна база
У цьому розділі поміщається виписка з паспорту навчального кабінету (за його наявності):
  список словників та іншої довідкової літератури по предметах;
  список наочних посібників (макети, таблиці, схеми, ілюстрації, портрети та ін.);

       наявність   технічних   засобів   навчання   (телевізор,   відеомагнітофон,   музичний   центр, діапроектор та ін.);
       наявність    комп'ютера    та    комп'ютерних   засобів    навчання    (програми   віртуального експерименту, контролю знань, мультимедійні підручники і т. п.);

  аудіо- і відеопосібники;
  наявність дидактичного матеріалу, збірок завдань, вправ, прикладів рефератів і творів та ін.;
  інші документи за бажанням викладача.




Комментариев нет:

Отправить комментарий