Педагогічні інновації пов'язані сьогодні із
застосуванням інтерактивних методів у навчальній та виховній діяльності
вчителя. "Інтерактивний" означає здатність взаємодіяти в процесі бесіди,
діалогу з чимось (комп'ютером) або кимось (людиною). Отже, інтерактивне навчання
— це насамперед діалогове навчання, в ході якого здійснюється взаємодія
вчителя та учня.
Основні характеристики інтерактиву.
Передусім — це спеціальна форма організації
пізнавальної діяльності. Вона передбачає конкретні завдання. Одне з них — створення
комфортних умов навчання, за яких кожний учасник процесу відчуває свою
інтелектуальну спроможність. Це робить продуктивним і сам процес навчання.
Інтерактивні технології (ІТ) можна
представити як різновид активних методів навчання.
Суть інтерактивних технологій полягає в тому, що
навчання відбувається шляхом взаємодії всіх, хто навчається.
Це — співнавчання (колективне, кооперативне
навчання, навчання у співпраці), в якому і вчитель, й учні є суб'єктами. Учитель
виступає лише в ролі організатора процесу навчання, лідера групи учнів. ІТ
найбільше відповідають оєобистісно орієнтованому підходу до навчання.
У процесі застосування інтерактивних
технологій, як правило, моделюються реальні життєві ситуації, пропонуються
проблеми для спільного розв'язання, застосовуються рольові ігри. Тому ІТ
найбільше сприяють формуванню в учнів умінь і навичок, виробленню особистих
цінностей, створюють атмосферу співробітництва, творчої взаємодії в навчанні.
- Інтерактивні
технології дають можливість забезпечити глибоке вивчення матеріалу. Учні
освоюють усі рівні пізнання: знання. розуміння, застосування,
аналіз, синтез, оцінку. Про цьому відсоток учнів, які засвоїли знання,
досить високий (понад 50).
- Змінюється
роль учнів. Вона перетворюється на активну: учні приймають важливі рішення
щодо процесу навчання.
- Змінюється
основне джерело мотивації навчання. Воно стає внутрішнім, це інтерес
самого учня.
- Значно
підвищується роль особистості педагога. Педагог більше розкривається перед
учнями, виступає як лідер, організатор.
- Засвоєння
незначного обсягу інформації потребує значного часу
- Кожна
інтерактивна технологія потребує попереднього розгляду й навчання учнів
процедури, і Викладач має менший контроль І над обсягом
і глибиною вивчення, часом і ходом навчання. |
Результати роботи учнів менш і передбачувані. Дисципліна учнів на
інтерактивному уроці може бути проблемою для вчителя.
- Практично
відсутні методичні розробки та література з інтерактивних технологій.
Як правило, сучасна система навчання вимагає
від учителя охоплення великого обсягу інформації, вона орієнтована на рівні "знання"
й "розуміння". Це підштовхує педагога на використання в основному
пасивних методів навчання.
У середньовіччі використання пасивних методик
було виправдане. Учитель мав можливість передати весь обсяг відомої на той час
інформації з будь-якого предмета своєму учневі. У сучасному світі ситуація
кардинально змінилися. Неможливо одній людині знати все, навіть у якійсь
вузькій царині. До того ж численні факти містяться в пам'яті комп'ютера.
Учні ж повинні мати цілком інші навички:
думати, розуміти суть речей, осмислювати ідеї та концепції і вже на основі
цього вміти шукати потрібну інформацію, трактувати її та застосовувати в
конкретних умовах, формулювати й відстоювати особисту думку. Саме цьому сприяють
інтерактивні технології.
Інтерактивні методи на уроках
- Робота в малих групах — дає змогу
учням набути навичок, необхідних для спілкування та співпраці. Вона
стимулює роботу в команді. Ідеї, вироблені в групі, допомагають учасникам
бути корисним одне одному. Висловлювання думок допомагає їм відчути
особисті можливості та зміцнити їх.
- Робота в парах — одна з форм роботи в малих
групах. Кожна пара обмінюється своїми ідеями та аргументами з усім класом,
що допомагає провести дискусію.
Ці форми роботи дуже
ефективні на уроках, особливо у 5-6 класах. Учні із задоволенням перевіряють
знання правил одне в одного. Крім того, у них з'являється живий дух
суперництва, тому кожна група прагне виконати завдання краще. У групах діти
спроможні раціонально розподіляти навантаження, щоб найслабші теж брали посильну
участь й оволоділи матеріалом, що вивчається.
- Розв'язання проблем — метод, за
допомогою якого можна вирішувати більшість дилем. Він складається з
кількох етапів:
- аналіз
проблеми;
- пошук
розв'язання проблеми;
- вибір
розв'язання.
- Симуляційні ігри (симуляції) —
це створення вчителем ситуації, під час яких учні копіюють у спрощеному
вигляді процеси, які відбуваються в справжньому суспільному, економічному
та політичному житті. Під час симуляції не йдеться про демонстрування
акторських здібностей, а лише про вміле і за можливості безособове
відтворення даного процесу.
- Вироби особисту позицію — це метод, який корисний під час проведення
в класі дискусії стосовно суперечливої теми. Як проблеми слід
використовувати дві протилежні думки, які не мають правильної відповіді.
- Прес-метод слід використовувати тоді, коли
виникають суперечливі питання та під час проведення вправ, у яких треба
посісти визначену позицію з обговорюваної теми.
- "Мікрофон" — цей метод дає
змогу кожному сказати щось швидко, по черзі, відповідаючи на запитання або
висловлюючи свою думку.
- Розігрування ситуації за ролями (програвання
сценки) — мета такого методу — визначити ставлення до конкретної ситуації
або проблеми, набути досвіду шляхом гри.
- Аналіз ситуації — одна з форми роботи
на уроках. Для розгляду певної ситуації (випадку з життя) необхідно
звертати увагу на основні моменти:
§
факти;
§
проблеми;
-— аргументи;
§
рішення.
10. Дискусія — дає чудову нагоду ,
виявити різні позиції з певної проблеми або з приводу суперечливого питання.
Для того, щоб дискусія була відвертою, необхідно створити атмосферу довіри та
взаємоповаги. Тому в класі бажано виробити правила культури ведення дискусії.
11. "Коло ідей" — цей
метод залучає всіх учнів до дискусії. Він добре спрацьовує, коли ставлять запитання
або виступають доповідачі від малих груп.
12. "Акваріум"
— цей метод передбачає розподіл учнів на чотири групи й пропонує прочитання
тексту підручника. Він пояснює, що ці норми, будуть потрібні під час виконання
наступного завдання. Потім одна з груп сідає в центрі класу. Це необхідно,
щоб відокремити діючу групу від слухачів певною відстанню. Ця група отримує
листа із ситуацією і завдання.
Інтерактивні технології потребують певної
зміни життя класу, а також значної кількості часу для підготовки .(як учням,
так і педагогові). Починайте з поступового застосування цих технологій, якщо
ви або учні з ними недостатньо ознайомлені. Як педагогові, так і учням треба
звикнути до них.
Можна навіть скласти їх впровадження. Краще
старанно підготувати декілька занять у навчальному році, ніж часто проводити
поспіхом підготовлені "ігри".
Можна провести з учнями особливе "організаційне
заняття", створити разом з ними "правила роботи в класі".
Налаштуйте учнів на старанну підготовку до навчальних семінарів. Використовуйте
спочатку прості інтерактивні технології — робота в парах, малих групах, "мозковий
центр" тощо. Коли у вас і в учнів з'явиться досвід подібної роботи, такі
заняття проходитимуть набагато легше, а підготовка не потребуватиме багато
часу.
Використання інтерактивних технологій — не
самоціль. Це лише засіб для досягнення такої атмосфери в класі, яка найкраще
сприяє співробітництву, порозумінню й доброзичливості, дає можливість дійсно
реалізувати особистісно орієнтоване навчання.
Якщо застосування вами інтерактивних
технологій у конкретному класі веде до протилежних результатів, треба
переглянути вашу стратегію й обережно підходити до використання подібних
технологій.
Можливо, варто обговорити цю ситуацію з
учнями (чи правильно ви розумієте й використовуєте ІТ, чи готові ви й учні до
їх виконання?). Деяким викладачам буває складно розкривати себе перед
школярами, висловлювати особисту думку щодо матеріалу, показувати некомпетентність
у деяких питаннях. Безумовно, не всі викладачі "створені" для
інтерактивних технологій. Проте їх використання дає можливість для фахового
зростання, для зміни себе, навчання разом з учнями.
Зробити перший крок допоможе новий підхід до
навчання та його мети, за якого викладач відверто може визнати себе не
спеціалістом й отримати "право" не знати відповіді на ті або інші
запитання (до того ж багато запитань з будь-якого предмета не мають однозначної
або | єдино правильної відповіді).
З іншого боку, після декількох старанно
підготовлених уроків викладач зможе відчути, як змінилося ставлення до нього
учнів, а також безпосередньо атмосфера в класі — і це послужить додатковим
стимулом до роботи з інтерактивними технологіями.
Для ефективного застосування інтерактивних
технологій, зокрема щоб охопити весь необхідний обсяг матеріалу й глибоко його
вивчити (а не перетворити технології на безглузді "ігри заради самих ігор"),
педагог повинен старанно планувати свою роботу, щоб:
- дати
завдання учням для попередньої підготовки: прочитати, продумати, виконати
самостійні підготовчі завдання;
- відібрати
для уроку або заняття такі інтерактивні вправи, які дали б учням "ключ"
до освоєння теми;
- під
час власне інтерактивних вправ дати учням час подумати над завданням, щоб
вони сприйняли його серйозно, а не механічно або "граючись" виконували
його;
- на
одному занятті можна використовувати одну (максимум — дві) інтерактивних
вправи, а не їх калейдоскоп;
- дуже
важливо провести спокійне глибоке обговорення за підсумками
інтерактивної вправи, зокрема акцентуючи увагу й на іншому матеріалі теми,
прямо не порушеному в інтерактивній вправі;
- проводити
швидкі опитування, самостійні домашні роботи з різноманітних матеріалів
теми, які не були пов'язані з інтерактивними завданнями.
Для зміцнення контролю над ходом процесу
навчання за умов використання інтерактивних технологій викладач повинен добре
підготуватися:
- глибоко
вивчити та продумати матеріал, у тому числі додатковий, наприклад, різноманітні
тексти,, зразки документів, приклади, ситуації, завдання для груп тощо;
- старанно
планувати й розробляти заняття: визначити хронометраж, ролі учасників,
підготувати запитання й можливі відповіді, виробити критерії оцінки ефективності
заняття;
- мотивувати
учнів до вивчення шляхом добору найбільш цікавих для учнів випадків,
проблем; оголошувати очікувані результати (мети) заняття й критерії
оцінки роботи учнів;
- передбачати
різноманітні методи для привернення уваги учнів, налаштувати їх на роботу,
підтримання дисципліни, необхідної для нормальної роботи аудиторії;
цьому, зокрема, можуть сприяти різноманітні вправи-розминки, письмовий
розподіл ролей у групах тощо. Передбачається, що оцінювання навчальних
досягнень учнів за умов застосування інтерактивних технологій відбуватиметься
у формі схвалювання будь-яких, навіть щонайменших успіхів та зусиль учнів.
Коментарі щодо учнівських дій, навіть такі, що містять критику, мають
починатися з позитивних зауважень. Коригування неточних, неправильних
відповідей та дій можливе лише у- формі пропозицій чинити інакше: "Можлива
інша відповідь"..., "Існує інша точка зору"..., "Можна
сказати (написати, зробити) інакше"... Передусім необхідно дати право
самому учневі переглянути свій початковий варіант дій.
Методика перевірки навчальних досягнень
учнів має відповідати меті та методиці викладання предмета. Якщо для перевірки
знань існують традиційні способи оцінювання, то перевірка навичок потребує набагато
більше часу, а переконатися у виховному ефекті навчання безпосередньо на уроці
взагалі майже не можливо.
Цінності, особисте ставлення проявлятимуться
в реальному житті; завдання ж учителя — дати учням можливість висловлювати й
захищати особисту думку в будь-яких навчальних ситуаціях у класі та поза
школою.
Оцінюючи результати інтерактивного навчання,
необхідно врахувати такі умови:
- підтримувати
баланс перевірки знань, навичок;
- використовувати
традиційні та інтерактивні технології оцінювання;
- застосовувати
групове, змагальне та індивідуальне оцінювання, самооцінку та взаємооцінку
учнів;
- обговорювати
з учнями критерії оцінювання;
- враховувати
досягнення класу та індивідуальний прогрес учнів.
Передбачається, що оцінювання навчальних
досягнень учнів за умов застосування інтерактивних технологій відбувається у
формі схвалювання будь-яких, навіть найменших, успіхів учнів, бо більшість
людей прихильно ставляться до похвали та нагороди.
Для підтримки й заохочування учнів можна
використовувати такі стратегії:
Стратегія 1
Вислів "Мені
подобається"
Опис: вислів, що
передає щире захоплення учнем.
Мета: нагадати учням,
що принаймні одна доросла людина цінує їх.
Стратегія 2
Вислів "Я
також..."
Опис: вислів, що
виражає співчуття й розуміння з боку вчителя до учня.
Мета: допомогти учням
зрозуміти, що вони не одні.
Стратегія З
Увага без похвали
Опис: приділити
учневі увагу, вислухавши його без похвали.
Мета:
підтримувати й заохочувати учнів, не роблячи їх надто залежними від схвалення
інших. Можна вживати: фізичний дотик, погляд у вічі, стимулюючі запитання, час
для учня, привітання після відсутності, вияв турботи.
Стратегія 4
Вислів "Правильно"
Опис:
повідомити учневі, що його відповідь правильна, і перейти до наступного виду
роботи
Мета:
підтвердити правильність відповіді, не відвертаючи при цьому уваги учня від
роботи. Доцільно використати такі фрази: так, це правильно, добре, так, саме це
я хотів почути, саме так, правильно, так, дякую.
Стратегія 5
Вислів "Неправильно"
Опис:
повідомити учневі, що його відповідь неправильна, і перейти до наступного виду
роботи.
Мета: підтвердити
хибність відповіді, не відвертаючи при цьому уваги учня від роботи.
Стратегія 6
Похвала й нагорода
для всіх
Опис: похвала й
нагороди для цілої групи.
Мета:
заохочувати цілу групу, не нехтуючи при цьому жодним учнем, і розвивати почуття
єдності.
Отже, інтерактивні форми роботи активізують
розумову діяльність учнів, сприяють зацікавленню предметом, розвивають логіку
та практичне мислення. А без цих якостей сьогодні не обійтись.
Комментариев нет:
Отправить комментарий