Правила,
розроблені французьким педагогом С.Френе
Ø Природа дитини
така сама, як і природа дорослого.
Ø Високий зріст
людини зовсім не свідчить про її перевагу над іншими.
Ø Поведінка дитини
в школі залежить від її психічного складу та стану здоров’я.
Ø Ніхто – ні
дорослий, ні дитина – не любить, щоб йому наказували.
Ø Ніхто не любить
шикуватися за командою, тому що це означає пасивне підкорення чужим наказам.
Ø Людини не любить
виконувати будь – яку роботу з – під палиці, навіть якщо ці робота не
відразлива; опір породжує саме спонукання.
Ø Будь – яка людина
вважає за краще самостійно обирати собі роботу, навіть якщо цей вибір для неї
невигідний.
Ø Ніхто не любить
працювати дарма, функціонувати на зразок робота, тобто діяти і підкорятися
чужим і незрозумілим задумам.
Ø Необхідно
домагатися того, щоб праця стала мотивованою.
Ø Будь – яка людина
прагне успіху. (Вся система традиційної школи базується на невдачі. Треба
завжди сприяти успіхам дітей. Від цього безпосередньо залежить успішність
навчання.)
Ø Найефективніший
шлях засвоєння знань – не спостереження, не пояснення, не демонстрація, що є
основними прийомами традиційної школи, а експериментальний пошук – природний і
універсальний метод пізнання.
Ø Пам’ять, якій школа
надає такого значення, має велику цінність тільки тоді, коли вона підключена до
головного пошуку.
Ø Мисленнєва
здатність формується і виявляється в діяльності.
Ø Традиційна школа
розвиває здатність лише до абстрактного мислення, далекого від реального життя.
Ø Дитина не любить
слухати пояснення з кафедри. (Коли ви менторським тоном пояснюєте навчальний
матеріал, вас ніхто не слухає. Та спробуйте організувати навчальну роботу так,
щоб дитині довелося діяти самій, щоб вона експериментувала, досліджувала,
вибирала і кваліфікувала.)
Ø Дитина не
стомлюється від роботи, яка відповідає її функціональним життєвим потребам.
Ø Ніхто – ні
дитина, ні дорослий – не любить нагляду і покарань, які завжди сприймають як
замах на свою гідність, особливо коли це відбувається публічно.
Ø Виставляння оцінок
за успішність та класифікація учнів помилкові в принципі.
Ø Потрібно якомога
менше говорити.
Ø Дитина любить
індивідуальну роботу або роботу в колективі, де панує дух співробітництва.
Ø У класі необхідно
підтримувати порядок і дисципліну.
Ø Покарання – завжди
помилка. Воно принизливе для всіх і ніколи не досягає бажаної мети. Це крайній
засіб.
Ø Нове життя школи
слід будувати на принципах співробітництва, тобто учням, як і вчителям,
надавати право на управління життям та діяльністю школи.
Ø Переповнені класи
– завжди педагогічний прорахунок.
Ø Сучасна концепція
великих шкільних комплексів призводить до анонімності як учителів, так і учнів;
ця концепція помилкова.
Ø Майбутню
демократизацію суспільства готує демократія школи; авторитарна школа не може
сформувати майбутніх громадян демократичного суспільства.
Ø В основі
виховання лежить гідність особистості. Взаємоповага вчителя та учня є однією з
умов оновлення школи.
ІДЕЇ АМЕРИКАНСЬКОГО ПЕДАГОГА ДЖ. ДЬЮЇ
Ø замість тиску на
учня згори слід робити акцент на вільному вираженні особистості.
Ø вільна
життєдіяльність та широке самоврядування дітей замість авторитаризму вчителя.
Ø Поруч із метою
школи підготувати до майбутнього дорослого життя так само важливе нинішнє життя
учнів.
Ø Замість жорсткої,
спущеної згори програми навчання в школі мають право обирати форми і шляхи
навчання в групах, індивідуальні програми своєї роботи.
Ø Замість
повідомлення вчителем готових істин – проблемні ситуації, відкриття,
проектування, дискусії, ігри. Більше творчості, менше репродукції.
Ø Часті перевірки
знань з оцінюванням створюють стресові ситуації, відвертають від школи. Менше
оцінок, іноді тестування, часта похвала за будь – який прогрес, зведення
покарань до мінімуму.
Ø Необхідні
різноманітні опори для пам’яті і мислення.
Ø Велике., іноді
вирішальне значення мають добрі, гуманні, співробітницькі взаємини вчителів та
учнів.
Комментариев нет:
Отправить комментарий