Рекомендований алгоритм підготовки майстра виробничого навчання до уроку. Типи та види уроків виробничого навчання.

Рекомендований алгоритм підготовки майстра виробничого навчання до уроку
Типи та види уроків виробничого навчаня
*      Уроки виробничого навчання доцільно класифікувати: відповідно до основної дидактичної мети;
*      за змістом виконуваних навчально-виробничих робіт.
Класифікація уроків виробничого навчання
відповідно до основної дидактичної мети
v  Тип уроку: урок формування початкових (первинних) умінь.


            Вид уроку:вправи; імітаційний тренінг, практичні роботи, бінарний урок  тощо.
       Основна дидактична мета: сприйняття та первинне усвідомлення нової інформації інструктивного характеру; показ нових операцій і прийомів професійної діяльності; формування первинних умінь правильного виконання окремих операцій і прийомів з дотриманням охорони праці.
v  Тип уроку: урок формування складних умінь.
Вид уроку: вправи; імітаційний тренінг; самостійна, практична робота, аналіз конкретних виробничих ситуацій, вивчення передових методів праці, бінарний урок тощо.
 Основна дидактична мета: закріплення і розвиток умінь виконання окремих прийомів і операцій з дотримання якості в роботі; формування умінь з об’єднання декількох простих операцій в одну складну при раціональному використанні урочного часу тощо.
v   Тип уроку: урок удосконалення умінь та формування навичок.
Вид уроку: виконання комплексних робіт, самостійна, практична робота, урок-виробничий семінар; конкурс професійної майстерності; урок вивчення передових методів праці; ділові (рольові) ігри тощо.
 Основна дидактична мета: удосконалення та систематизація умінь застосувати різноманітні сполучення прийомів та операцій типових для визначених професійних робіт, до набуття автоматизму.
v   Тип уроку: урок комплексного застосування знань, умінь і
навичок при виконанні навчально-виробничих робіт.
Вид уроку: аналіз конкретних виробничих ситуацій; урок-конкурс професійної майстерності; урок технічної творчості; ігрове проектування, ділові (рольові) ігри тощо.
Основна дидактична мета: розвиток логічності, аналітичності та критичності мислення учнів в процесі комплексного застосування набутих умінь і навичок.
v   Тип уроку: контрольно-перевірний урок.
Вид уроку: конкурс професійної майстерності; ділові, ситуаційні, рольові ігри; контрольно-перевірні роботи; тощо.
 Основна дидактична мета: виявлення глибини знань, перевірка та оцінка набутих умінь і навичок виконання окремих операцій, складних та комплексних робіт; виявлення недоліків у знаннях, уміннях і навичках та їх причини; отримання даних для атестації.
Типи уроків виробничого навчання,
класифіковані за змістом
v  Тип уроку: вступний.
          Характеристика змісту уроку: знайомство з професією, навчальною майстернею, підприємством-замовником, правилами охорони праці, майбутніми роботами.
Особливості проведення уроку: пояснення повинно бути зрозумілим, дохідливим, зацікавлювати учнів, супроводжуватись демонстрацією наочних посібників, сучасних джерел інформації.

v   Тип уроку: урок вивчення трудових прийомів і операцій.
 Характеристика змісту уроку: формування початкових умінь правильно і якісно виконувати прийоми і операції у різних сполученнях за зразком і рекомендаціями інструкційних карток.
Особливості проведення уроку: обов’язковий показ майстром прийомів і способів виконання трудових дій. Виконання вправ з використанням інструкційних карток.
v   Тип уроку: урок виконання простих комплексних робіт.
Характеристика змісту уроку: закріплення та вдосконалення умінь з виконання прийомів і способів праці, типових для професії, робіт комплексного характеру, що включають операції у різних сполученнях.
Особливості проведення уроку: використання інструкційно-технологічних карт, акцентування уваги на правильності, точності виконання операцій, якості навчально-виробничих робіт.
v   Тип уроку: урок виконання складних комплексних робіт.
Характеристика змісту уроку: формування умінь і навичок виконання навчально-виробничих робіт, що поєднують усі раніше вивчені технологічні операції і способи праці.
 Особливості проведення уроку: формування професійної самостійності, вироблення навичок і вмінь планування трудових процесів та самоконтролю. Виховання технічної культури.
v   Тип уроку: контрольно-перевірний урок.
Характеристика змісту уроку:виконання перевірочних робіт,


контрольних робіт. Удосконалення умінь і навичок виконання комплексних і складних видів робіт.
Особливості проведення уроку: планомірне визначення рівня професійних умінь і навичок. Надання  повної самостійності у плануванні та здійсненні самоконтролю.
При роботі над планом уроку виробничого навчання необхідно визначити мету даного уроку:
Навчальна мета передбачає:
– засвоєння міцного та усвідомленого обсягу загально-технічних та спеціальних знань, умінь, навичок за обраним фахом шляхом практичних застосувань у виробничій діяльності;
– формування, закріплення і розвиток умінь та навичок планування і здійснення виробничого процесу;
– формування і розвиток умінь і навичок, застосування знань для розв'язаннян авчально - виробничих завдань пошукового характеру;
– формування готовності до оволодіння сучасними технікою та технологією виробництва.
Розвиваюча мета передбачає формування:
– раціонального мислення та творчості;
– пізнавальної активності та самостійності;
– уваги, спостережливості;
– критичного , аналітичного та логічного мислення;
– вміння та навички самовдосконалення за обраною професією;


– звички планувати та контролювати власну працю.
Виховна мета спрямована на виховання:
– культури навчального процесу;
– поваги до праці, обраної професії;
– моральних якостей учня як особистості;
– дисципліни, сумлінності, відповідальності, ініціативи.
Структура уроку виробничого навчання
Під структурою уроку розуміють певну послідовність кроків, етапів діяльності майстра і учнів, спрямованих на виконання навчально-виробничих завдань уроку. Сукупність структурних елементів орієнтована на досягнення основної мети уроку в цілому, проте кожний елемент уроку має свою будову і зміст, які визначаються пізнавальними, навчально- виробничими завданнями на кожному його етапі. Кожний тип уроку має свою специфічну структуру. Подібними за побудовою є уроки з вивчення прийомів та операцій і уроки, присвячені виконанню простих комплексних робіт.
В уроці виробничого навчання розрізняють зовнішню і дидактичну структуру.
Зовнішня структура охоплює вступний інструктаж; основну частину-вправи (самостійну роботу) учнів і поточне інструктування їх майстром; заключний інструктаж.
Дидактична структура містить цільову установку на урок; актуалізацію знань ідосвіду учнів; формування орієнтованої основи дій учнів і відпрацювання нових способівдій; застосування засвоєних способів дій; підбиття підсумків.

Зовнішня і дидактична структури пов’язані між собою як ціле та частина. Кожний елемент дидактичної структури уроку необхідно розглядати з позицій діяльності майстра і учнів.
Дидактичні вимоги до уроку виробничого навчання та його структури:
1. Забезпечення єдності теорії і практики.
2. Чітка постановка дидактичної мети і задач уроку та їх ефективна реалізація.
3. Науковість викладання на основі науково-технічного прогресу галузі.
4. Застосування найбільш ефективних форм, методів і засобів навчання з метою раціональної реалізації поставлених задач уроку.
5. Проблемно-пошуковий підхід до вивчення і застосування учнями нової навчальної інформації.
6. Ефективне використання дидактичного і матеріально-технічного забезпечення.
7. Формування в учнів професійних знань, умінь і навичок на основі самостійної і усвідомленої активності.
8. Інтегрований і системний підхід у навчанні професії на основі ефективної реалізації міжпредметних зв’язків.
9. Диференційний і індивідуальний підхід до особистості учня у процесі навчання.
10. Логічність, доступність і посильність викладання і закріплення нової навчальної інформації.

11. Забезпечення оптимальної кількості структурних елементів
уроку в залежності від їх змісту і ролі у досягненні основної дидактичної мети.

 Вимоги до змісту структурних елементів уроку виробничого навчання
Організаційна частина уроку виробничого навчання умовно складається із психофізіологічної сторони і питань техніки безпеки. Психофізіологічна сторона виявляється в урахуванні особливостей переходу учнів із непрацюючого стану до навчально-виробничої діяльності на уроці (необхідно психологічно підготувати учнів, переключити їх увагу на трудову діяльність). Методично цей елемент уроку будується таким чином: майстер виробничого навчання приймає рапорт старости групи, перевіряє наявність учнів, звертає увагу на зовнішній вигляд з метою перевірки наявності спецодягу згідно з правилами техніки безпеки праці і санітарної гігієни. Правильна організація учнів для роботи дозволяє майстру скоротити час, необхідний для настрою учнів на навчально-виробничу діяльність, створити діловий настрій, умови для виховання технологічної і виконавчої дисципліни і ефективно провести вступний інструктаж.
Вступний інструктаж: сукупність методів і прийомів виробничого навчання, які використовуються на початку занять з метою підготовки учнів до активного, безпомилкового і свідомого виконання практичних завдань.

В процесі вступного інструктажу майстер конкретизує і
поглиблює теоретичні знання, набуті учнями на уроках спецтехнології, демонструє нові операції і прийоми трудової діяльності, організовує тренувальні вправи для перевірки доступності і посильності нової навчальної інформації.
Алгоритм проведення вступного інструктажу:
– повідомлення теми і мети уроку;
– цільова установка учнів;
– перевірка знань, умінь і навичок за матеріалами уроків,
взаємопов’язаних з метою уроку і необхідних для його
проведення;
– пояснення характеру і призначення запланованої на уроці
роботи;
– пояснення нової теоретичної навчальної інформації;
– демонстрація нових операцій і прийомів трудової діяльності;
– ознайомлення учнів з матеріалами, інструментами і приладами, які вперше будуть застосовуватися на уроці, та з правилами техніки безпеки при роботі з ними;
–вивчення інструкційно-технічної (технологічної) документації;
– пояснення та показ способів раціональної організації робочих
місць учнів при виконанні завдань;
– інформація щодо типових помилок та способи їх попередження;

– опитування учнів та пробне виконання ними нових прийомів
роботи з метою перевірки засвоєння матеріалу вступного  інструктажу;
– відповіді на запитання учнів.
Поточний інструктаж: сукупність методів виробничого навчання, при використанні яких інструктивна діяльність майстра орієнтована на диференційний та індивідуальний підхід до учнів під час закріплення ними нової навчальної інформації шляхом її застосування у самостійній практичній діяльності.
Основна мета цього структурного елементу уроку виробничого навчання: формування, закріплення та удосконалення умінь і навичок трудової діяльності.
Поточний інструктаж передбачає:
– видачу завдань для самостійної роботи учнів;
– пояснення послідовності виконання завдань;
– розподіл учнів по робочих місцях;
– повідомлення про критерії оцінювання практичної діяльності учнів;
– індивідуальний поточний інструктаж шляхом проведення цільових обходів робочих місць учнів.
Приблизні цілі обходів робочих місць:
– перевірка правильності організації робочих місць учнів та додержання ними правил техніки безпеки;
– перевірка правильності виконання учнями нових прийомів та 
технологічного процесу виконання робіт;
– перевірка умінь користування кресленнями, інструкційними та технологічними картами;
– надання допомоги учням;
– перевірка ходу виконання робіт (міжопераційний контроль);
– перевірка якості роботи учнів та виконання ними норм часу;
– приймання та оцінка робіт.
Рекомендації майстру щодо проведення поточного інструктажу:
– вникати у роботу кожного учня, не випускаючи з поля зору роботу всієї групи;
– розвивати в учнів здібності аналізувати свою роботу;
– заохочувати учнів до самостійності та свідомої активності;
– спостерігати за раціональним використання учнями робочого часу;
– заохочувати учнів до самоконтролю, формувати уміння знаходити причини помилок та засоби їх усунення;
– виховувати в учнів звичку правильної організації робочого місця та забезпечення безпечних умов праці.
Заключний інструктаж: підведення підсумків виконання учнями трудових завдань з використанням сукупності методів виробничого навчання, які застосовувались на уроці; об’єктивне оцінювання підсумків їх практичної діяльності.
Основна мета цього інструктажу на основі фіксації досягнень і
недоліків показати учням, чому вони навчилися на уроці, оцінити рівень їх досягнень і творчої активності.
Проведення заключного інструктажу передбачає:
– аналіз уміння учнів застосовувати нову навчальну інформацію, що вивчалась на уроці;
– аналіз причин помилок учнів та застосування засобів їх усунення;
– повідомлення та обґрунтування оцінок, отриманих учнями на уроці;
– аналіз додержання правил безпеки праці, організації робочих місць учнів;
– розглядання випадків нераціонального використання урочного часу;
– видача домашнього завдання з інструкцією про способи його виконання.


Комментариев нет:

Отправить комментарий